Bible Online

Perayaan kenangan kematian Kristus

"Perayaan Paska kita sudah tersedia, kerana Kristus, domba Paska kita sudah dikorbankan"

 (1 Korintus 5:7)

Peringatan kematian Kristus
Minggu, 5 April 2020 (Setelah matahari terbenam)

(kalender Gregorian)

Metode alkitabiah untuk menentukan tanggal perayaan ingatan akan kematian Yesus Kristus sama dengan metode Paskah Alkitab. 14 Nisan (bulan kalender Yahudi), 14 hari setelah "bulan baru" (awal bulan Nisan): "Kalian harus makan roti tanpa ragi mulai hari ke-14 bulan pertama, pada waktu malam, sampai hari ke-21 bulan itu, pada waktu malam" (Keluaran 12:18). "Malam" sesuai dengan awal hari 14 Nisan. Dalam Alkitab, hari dimulai setelah matahari terbenam, "malam" ("Malam tiba dan pagi pun tiba, itulah hari pertama" (Kejadian 1:5)). Hari pertama bulan Nisan, sesuai dengan "bulan baru" (untuk tahun ini 23 Maret (setelah matahari terbenam) / 24 Maret 2020). Ini mewakili lenyapnya bulan secara total (tanpa kuartal yang jelas), dalam ambivalensi dengan penampilan penuh bulan, menurut Mazmur 81:3 (Alkitab): "Tiuplah trompet tanduk pada bulan baru, Pada bulan purnama, untuk hari raya kita". Oleh karena itu, mengingat kriteria Alkitab tentang penentuan bulan baru (penghilangan total bulan), dipilih untuk penentuan tanggal dari memori kematian Kristus (Lunisolar Year). Tautan ke situs http://pgj.pagesperso-orange.fr/calendar.htm (dalam bahasa Prancis), memungkinkan Anda untuk memeriksa kalender astronomi bulan yang tepat (dengan menyebutkan NL (untuk Bulan Baru)) (Lihat gambar di bawah ini. di atas, dari Maret 2020).

- Paskah adalah model kehendak ilahi untuk perayaan peringatan kematian Kristus: "Semua peraturan itu cuma bayangan daripada hal-hal yang akan datang, tetapi kenyataan daripada hal-hal itu ialah Kristus!" (Kolose 2:17). "Taurat orang Yahudi bukanlah gambaran lengkap dan sempurna tentang perkara-perkara yang sebenarnya" (Ibrani 10: 1).

- Hanya orang yang disunat dapat merayakan Paskah: "Orang yang tidak disunat tidak boleh makan makanan itu. Jika seorang asing tinggal bersama dengan kamu dan ingin merayakan Paska untuk menghormati Yehuwa, terlebih dahulu kamu mesti menyunatkan semua orang lelaki dalam keluarga orang itu. Kemudian dia akan dianggap sebagai orang Israel asli dan boleh ikut dalam perayaan itu" (Keluaran 12:48).

- Orang Kristian tidak berkhatan sunat fizikal. Berkhatannya menjadi rohani: "Anda mesti menyunat kulup jantung anda dan tidak mengeras leher anda" (Ulangan 10:16, Kis 15: 19,20,28,29 "Keputusan Apostolik", Roma 10: 4 "Kristus adalah akhir Hukum ").

- "Sunat rohani" hati bermaksud ketaatan kepada Tuhan dan anaknya, Yesus Kristus: "Jika kamu taat kepada Taurat, sunat kamu itu berfaedah. Tetapi jika kamu tidak mematuhi Taurat, sunat kamu itu sia-sia. Jika orang bukan Yahudi yang tidak bersunat, mematuhi Taurat, tidakkah Allah akan menganggap mereka sebagai orang yang bersunat? Oleh itu kamu orang Yahudi akan disalahkan oleh orang bukan Yahudi, kerana kamu yang mempunyai kitab Taurat dan yang bersunat, melanggar Taurat. Sedangkan mereka yang tidak bersunat, taat kepada Taurat. Siapakah orang Yahudi sejati yang betul-betul bersunat? Mereka bukanlah orang yang pada nama sahaja orang Yahudi dan yang bersunat secara lahir sahaja. Sebaliknya orang Yahudi sejati adalah orang yang berjiwa Yahudi dan hati mereka bersunat. Semua itu dilakukan oleh Roh Allah dan bukan oleh apa yang tertulis di dalam Taurat. Orang seperti itu menerima pujian daripada Allah, bukan daripada manusia" (Roma 2: 25-29).

- Tidak bersunat rohani mewakili ketidakpatuhan kepada Tuhan dan anaknya Yesus Kristus: "Alangkah kerasnya kepala saudara-saudara! Alangkah degilnya saudara semua, sehingga tidak mahu taat kepada Allah dan tidak mahu mendengar firman Allah! Saudara-saudara seperti nenek moyang saudara semua; saudara semua selalu melawan Roh Allah! Adakah seorang nabi yang tidak dianiaya oleh nenek moyang saudara semua? Mereka membunuh pesuruh-pesuruh Allah yang dahulu kala mengumumkan kedatangan Hamba Allah yang melakukan kehendak-Nya. Sekarang saudara-saudara sudah mengkhianati dan membunuh Dia. Saudara-saudara sudah menerima Taurat Allah yang disampaikan oleh malaikat-malaikat, tetapi saudara-saudara tidak mentaati Taurat itu!" (Kisah 7: 51-53).

- "Sunat rohani" hati diperlukan untuk penyertaan dalam perayaan kematian Kristus (apa saja harapan Kristian (surgawi atau duniawi)): "Oleh itu setiap orang harus memeriksa diri lebih dahulu, barulah dia boleh makan roti itu dan minum dari cawan itu" (1 Korintus 11:28).

- Orang Kristian mesti membuat pemeriksaan hati nurani sebelum mengambil bahagian dalam peringatan kematian Kristus. Jika dia menganggap bahawa dia mempunyai hati nurani yang murni di hadapan Tuhan, bahawa dia mempunyai sunat rohani, maka dia dapat turut serta dalam peringatan kematian Kristus (apa saja harapan kristiani (surgawi atau duniawi)).

- Perintah Kristus yang eksplisit, untuk memakan simbol "daging" dan "darah" -nya, adalah undangan kepada semua orang Kristian (apa saja harapan kristiani (surgawi atau duniawi)): "Akulah roti yang memberikan hidup. Nenek moyang kamu makan manna di padang gurun, dan mereka mati juga. Tetapi tidak demikian halnya dengan roti yang turun dari syurga; orang yang makan roti itu tidak akan mati. Akulah roti yang memberikan hidup, roti yang turun dari syurga. Orang yang makan roti ini akan hidup selama-lamanya. Roti yang akan Aku berikan itu tubuh-Ku. Aku memberikannya supaya orang di dunia ini boleh hidup.” Mendengar kata-kata ini, orang Yahudi mula bertengkar sesama sendiri. “Bagaimanakah orang ini boleh memberikan tubuhnya kepada kita untuk dimakan?” kata mereka. Yesus berkata kepada mereka, “Apa yang Aku katakan ini benar: Jika kamu tidak makan tubuh Anak Manusia dan minum darah-Nya, kamu tidak akan benar-benar hidup. Sesiapa yang makan tubuh-Ku dan minum darah-Ku mempunyai hidup sejati dan kekal, lalu Aku akan membangkitkan dia pada Hari Kiamat. Tubuh-Ku ini makanan sebenar dan darah-Ku ini minuman sebenar. 56Sesiapa yang makan tubuh-Ku dan minum darah-Ku, hidup bersatu dengan Aku dan Aku dengan dia. Bapa yang hidup mengutus Aku; dan Aku hidup, kerana Dia hidup. Begitu juga orang yang makan tubuh-Ku akan hidup kerana Aku. 58Inilah roti yang turun dari syurga; roti ini bukan seperti roti yang dimakan nenek moyang kamu, kerana setelah memakannya mereka mati juga. Tetapi orang yang makan roti ini akan hidup selama-lamanya" (Yohanes 6:48-58).

- Oleh itu, semua umat Kristian yang setia, apa pun harapan mereka, dari syurga atau duniawi, mesti mengambil roti dan wain dari peringatan kematian Kristus, itu adalah suatu perintah: "Yesus berkata kepada mereka, “Apa yang Aku katakan ini benar: Jika kamu tidak makan tubuh Anak Manusia dan minum darah-Nya, kamu tidak akan benar-benar hidup. (...) Bapa yang hidup mengutus Aku; dan Aku hidup, kerana Dia hidup. Begitu juga orang yang makan tubuh-Ku akan hidup kerana Aku" (Yohanes 6:53,57).

- Perayaan kematian Kristus akan dirayakan hanya di antara pengikut Kristus yang setia: "Oleh itu, saudara-saudaraku, jika kamu berhimpun untuk makan Perjamuan Tuhan, kamu harus saling menunggu" (lihat 1 Korintus 11:33).

 

Bagaimana untuk meraikan kenangan kematian Yesus Kristus?

"Berbuatlah demikian untuk mengenang Aku"

(Lukas 22:19)

SOLA SCRIPTURA

Upacara memperingati kematian Yesus Kristus, mestilah sama seperti Paskah alkitabiah, antara orang Kristian yang setia, jemaah atau keluarga (Keluaran 12: 48; Ibrani 10: 1; Kolose 2: 17; 1 Korintus 11:33). Selepas upacara Paskah, Yesus Kristus menetapkan corak untuk perayaan masa depan mengingati kematiannya (Lukas 22: 12-18). Mereka berada di dalam petikan-petikan alkitab ini, Injil:

- Matius 26: 17-35.

- Markus 14: 12-31.

- Lukas 22: 7-38.

- Yohanes bab 13 hingga 17.

Yesus memberikan pengajaran dengan kerendahan hati dengan mencuci kakinya kepada murid-muridnya (Yohanes 13: 4-20). Walau bagaimanapun, peristiwa ini tidak sepatutnya dianggap ritual untuk berlatih sebelum peringatan (bandingkan John 13:10 dan Matius 15: 1-11). Walau bagaimanapun, cerita itu memberitahu kita bahawa selepas itu, Yesus Kristus "memakai pakaian luarnya". Oleh itu, kita mesti berpakaian dengan baik (Yohanes 13: 10a, 12 bandingkan dengan Matius 22: 11-13). Dengan cara ini, di tapak eksekusi Yesus Kristus, para askar mengambil pakaian yang dipakai pada malam itu. Kisah Yohanes 19: 23,24 memberitahu kita bahawa Yesus Kristus memakai "pakaian dalaman yang lancar, tenun dari atas di sepanjang panjangnya". Para askar bahkan tidak berani rip. Yesus Kristus memakai pakaian yang berkualiti, selaras dengan pentingnya majlis tersebut. Tanpa menetapkan peraturan yang tidak tertulis dalam Alkitab, kita akan melaksanakan penilaian yang baik tentang cara berpakaian (Ibrani 5:14).

Yudas Iskariot pergi sebelum upacara itu. Ini menunjukkan bahawa upacara ini harus dirayakan sahaja di kalangan orang Kristian yang setia (Matthew 26: 20-25; Markus 14: 17-21; Yohanes 13: 21-30; akaun Luke itu tidak selalunya kronologi, tetapi dalam "susunan logik" (Bandingkan Lukas 22: 19-23 dan Lukas 1: 3 "mereka dalam perintah logik"; 1 Korintus 11: 28,33)).

Majlis peringatan digambarkan dengan kesederhanaan yang besar: "Sementara mereka makan, Yesus mengambil roti dan mengucap syukur, lalu membahagikan roti itu. Kemudian Dia memberikan roti itu kepada pengikut-pengikut-Nya sambil berkata, “Ambillah roti ini dan makanlah; ini tubuh-Ku.” Kemudian Dia mengambil sebuah cawan berisi wain. Dia mengucap syukur kepada Allah, lalu memberikan cawan itu kepada pengikut-pengikut-Nya sambil berkata, “Minumlah, kamu semua. Inilah darah-Ku yang mengesahkan perjanjian yang dibuat oleh Allah dengan umat-Nya; darah-Ku yang dicurahkan bagi banyak orang supaya dosa mereka diampunkan. Percayalah, Aku tidak akan minum wain ini lagi sehingga hari itu apabila Aku minum wain baru bersama-sama kamu di Dunia Baru Bapa-Ku.” Setelah mereka menyanyikan sebuah nyanyian pujian, mereka pergi ke Bukit Zaitun" (Matius 26: 26-30). Yesus Kristus menerangkan alasan untuk upacara ini, pengertian pengorbanannya, apa roti yang tidak beragi, simbol tubuh tanpa dosa, dan cawan, simbol darahnya. Dia meminta murid-muridnya untuk memperingati kematiannya setiap tahun pada tanggal 14 Nisan (bulan kalender Yahudi) (Lukas 22:19).

Injil Yohanes memberitahu kita tentang pengajaran Kristus selepas upacara ini, mungkin dari Yohanes 13:31 hingga Yohanes 16:30. Yesus berdoa kepada Bapa-Nya, dalam Yohanes bab 17. Matius 26:30, memberitahu kita "Setelah mereka menyanyikan sebuah nyanyian pujian, mereka pergi ke Bukit Zaitun". Ia mungkin bahawa lagu pujian adalah selepas doa Yesus Kristus.

Majlis itu

Kita mesti mengikuti model Kristus. Upacara itu harus dianjurkan oleh satu orang, seorang penatua, pendeta jemaat Kristian. Sekiranya upacara diadakan dalam suasana keluarga, ia adalah ketua Kristian keluarga yang mesti meraikannya. Tanpa seorang lelaki, wanita Kristian yang akan menganjurkan majlis itu hendaklah dipilih daripada wanita tua yang setia (Titus 2: 3). Dalam kes ini, wanita itu perlu tutup kepala (1 Korintus 11: 2-6).

Sesiapa yang menganjurkan upacara itu akan memutuskan pengajaran dalam keadaan ini berdasarkan naratif Injil, mungkin dengan membacanya dengan memberi komentar kepada mereka. Doa akhir yang ditujukan kepada Tuhan Yehuwa akan dinyatakan. Pujian boleh dinyanyikan dalam ibadah kepada Tuhan Yehuwa dan menghormati Anak-Nya Yesus Kristus.

Mengenai roti, jenis bijirin tidak disebutkan, bagaimanapun, ia mesti dibuat tanpa ragi (Bagaimana untuk menyediakan roti tidak beragi (video)). Untuk wain, di beberapa negara mungkin sukar untuk mendapatkannya. Dalam kes yang luar biasa ini, para pemimpin yang akan memutuskan cara menggantikannya dengan cara yang paling sesuai berdasarkan Alkitab (Yohanes 19:34). Yesus Kristus telah menunjukkan bahawa dalam situasi luar biasa tertentu, keputusan yang luar biasa dapat dibuat dan belas kasihan Tuhan akan berlaku dalam keadaan ini (Matius 12: 1-8).

Tidak terdapat petunjuk Alkitabiah mengenai tempoh yang tepat dari majlis tersebut. Oleh itu, ia akan menganjurkan acara ini yang akan menunjukkan penghakiman yang baik. Satu-satunya titik alkitabiah penting mengenai masa majlis adalah seperti berikut: ingatan kematian Yesus Kristus mesti dirayakan "antara dua malam": Selepas matahari terbenam 13/14 "Nisan", dan sebelum matahari terbit. Yohanes 13: 30 memberitahu kita bahawa ketika Yudas Iskariot pergi, sebelum upacara, "ia malam" (Keluaran 12: 6).

Tuhan Yehuwa menetapkan undang-undang Paskah ini: "Sisa binatang yang disembelih pada masa Perayaan Paska tidak boleh disimpan sehingga esok pagi" (Keluaran 34:25). Mengapa? Kematian kambing Paskah akan berlaku "antara dua malam". Kematian Kristus, Anak Domba Allah, telah ditetapkan "oleh penghakiman", juga "antara dua malam", sebelum pagi, "Lalu Imam Agung mengoyakkan jubahnya dan berkata, “Dia mengkufuri Allah! Kita tidak memerlukan saksi lagi. Kamu telah mendengar Dia mengkufuri Allah. Apakah keputusan kamu?” Mereka menjawab, “Dia bersalah dan mesti dihukum mati.” (...) Pada saat itu juga ayam berkokok. Maka Petrus teringat bahawa Yesus sudah berkata kepadanya, “Sebelum ayam berkokok, engkau akan menyangkal Aku tiga kali.” Petrus keluar dan menangis tersedu-sedu" (Matius 26: 65-75, Mazmur 94:20 "dia membentuk kemalangan dengan dekri"; Yohanes 1: 29-36, Kolose 2:17, Ibrani 10: 1). Tuhan memberkati orang Kristian yang setia di seluruh dunia melalui Anak-Nya Yesus Kristus, amin.

  Janji Tuhan-Malaysia

Pengajaran asas Alkitab

 Apa mesti dilakukan?

Janji Tuhan
Bahasa Inggeris: http://www.yomelyah.com/439659476
Perancis: http://www.yomelijah.com/433820451
Sepanyol: http://www.yomeliah.com/441564813
Bahasa Portugis: http://www.yomelias.com/435612656

Menu utama:
Bahasa Inggeris: http://www.yomelyah.com/435871998
Perancis: http://www.yomelijah.com/433820120
Sepanyol: http://www.yomeliah.com/435160491
Bahasa Portugis: http://www.yomelias.com/435612345 

TWITTER

FACEBOOK

FACEBOOK BLOG